Máte zkušenost s přímým prodejem produktů?

Určitě jste se už někdy v nákupním centru setkali s tím, že Vás oslovila slečna nebo paní stojící u stánku s kosmetikou. Nabídla Vám možnost prohlédnout si vystavené produkty nebo si přivonět ke krásně vonícím dámským a pánským toaletním vodám nebo parfémům a ke všemu Vám podala zajímavý výklad. Domů jste odcházeli s katalogem, případně s malým vzorečkem krému v ruce a s nabídkou, abyste si doma katalog prohlédli a až si něco vyberete, na zadní straně je razítko s kontaktní osobou (většinou slečnou nebo paní, která s Vámi hovořila), které můžete kdykoliv zavolat s objednávkou výrobků, které Vás zaujaly.
nabídka kosmetiky
 
Jedná se o tzv. přímý prodej, kdy je zákazníkovi prodáván výrobek, který nekoupí v žádném konkrétním kamenném obchodě, pouze přímo od osoby, která jej osloví.
 
Tento způsob prodeje začalspatřovat světlo světa v druhé polovině 19. století v souvislosti s růstem populace a rozvojem průmyslu. Stalo se tak v Americe a prvním takto prodávaným zbožím se staly vzdělávací pomůcky, později přírodní léčivé produkty a kosmetika. Vlaštovkami v nabídnutém zboží tehdy byla vzdělávací literatura, Coca-Cola a kosmetika Avon. Obchod se později začal zaměřovat na výrobky denní spotřeby. Bývaly to především prací prášky nebo čistící přípravky.
 pleťový krém
U násse první pokusy o přímý prodej uskutečnily již v roce 1921, kdy společnost Lux začala nabízet podomním způsobem vysavače. Nicméně svůj opravdový boom tento způsob prodeje zažil až začátkem devadesátých let 20. století se společnostmi Lux (vysavače), Klas (výživové doplňky), Avon Cosmetics (kosmetika), Oriflame (kosmetika), Zepter International (exkluzivní spotřební zboží), Herbalife (doplňky stravy, sportovní výživa, kosmetika), Just (přírodní léčivé přípravky), Finclub (doplňky stravy, především z Finska), Ahawa (kosmetika z Mrtvého moře), Amway (drogerie, kosmetika, výživové doplňky), LR Health & Beauty systems (doplňky stravy, kosmetika) apod. Samozřejmě se doba mění, obchodníci se museli přizpůsobit a tak začali své produkty zákazníkům nabízet i přes internet, aby zůstali konkurenceschopní.
 
Nejčastějším systémem odměňováníobchodníků je tzv. MLM = Multi Level Marketing. Jedná se o nákup zboží za velkoobchodní cenu, a následném přímém prodeji konečným zákazníkům, s marží. Obchodník svým zákazníkům nabízí možnost také si tímto způsobem vydělávat tak, že se registrují do společnosti pod něj, do jeho linie. Noví obchodníci vydělávají na sebe, ale část zisku putuje na účet obchodníka, který je do systému zaregistroval. To je nabádá, aby si také přivydělali, a shání pod sebe, další obchodníky, díky kterým získají peníze navíc. Jedná se o procenta z obratu prodeje, 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21 %. Takto vzniká tzv. obrat skupiny, který se na konci měsíce sečte, a rozdělují se odměny dle nastavených pravidel. Podle množství obratu se obchodníci zařazují do určité úrovně úspěšnosti a s tím opět souvisí určité odměny, jako jsou slevy při nákupu zboží, bonusy, odměny za skupinový obrat apod.